ثواب و فضائل زائر کربلا

ثواب زائر قبر حسین علیه السلام:
روایت شده است که حضرت خاتم الانبیاء (ص ) در خانه عایشه بود، حسین علیه السلام آمد، عایشه خواست مانع شود، رسول خدا(ص ) جریان آتیه حسین علیه السلام و مقامات او و زائرش را ذکر مى فرماید: که حسین علیه السلام در زمین کربلا کشته و مدفون مى گردد، هرکس او را زیارت کند ثواب یک حجّ و یک عمره من به او داده مى شود، عایشه تعجّب کرد و گفت : ثواب حجّ و عمره شما!
فرمود: بلى ثواب دو حجّ و دو عمره من .
باز عایشه تعجّب کرد! و رسول خدا(ص ) فرمود ثواب سه حجّ و سه عمره من .
همینطور زیاد فرمود، که در روایت چنین است ثواب نود حجّ و نود عمره رسول خدا (ص ) براى زائر قبر حسین علیه السلام است .

البته از این حجّ و عمره تا نود با اعتبار حال و معرفت و محبّت زائر قبر حسین علیه السلام است ، با چه علاقه اى رو به قبر حسین علیه السلام رفته است .
و نیز فرمودند چنین ثوابهاى عظیمى که براى زیارت کننده قبر حسین علیه السلام است موجب دلشادى من گردید. (1)

 

جوار امام حسین علیه السلام بهتر از بهشت
اگر کسى از گناهان مى ترسد و نمى داند که آیا توبه اش پذیرفته شده است یا خیر؟ رسول خدا (ص ) وعده فرموده است که زوّار قبر حسین علیه السلام و عزادارانش را تنها نگذارد، در وحشتها و ظلمتها از آنان فریاد رسى بفرماید.
در صحراى محشر که هر کس سر گرم خودش مى باشد عدّه اى در جوار امام حسین علیه السلام زیر سایه عرش رحمتند، به قدرى از مجالست با امام حسین علیه السلام مأ نوسند و لذّت میبرند که وقتى حوریان از بهشت برایشان پیغام مى فرستند که ما منتظر شمائیم ، چرا نمى آئید پاسخ مى دهند ما لذّت مجلس امام حسین علیه السلام را به مصاحبت با شما ترجیح میدهیم .
راستى که جاى امیدوارى است بقول شیخ شوشترى اگر مقام ما به حدّى نرسیده باشد که در اوّل محشر نزد امام حسین (ع ) زیر سایه عرش باشیم امیدواریم که در چاله و ظلمتکده جهنّم هم نباشیم پیغمبر ما نجات دهد.

 

 

زیارت کربلا معادل ثواب احیای هزار شب قدر

امام صادق علیه السلام مى فرماید: که هر کس یک روز در خدمت حضرت سیّد الشّهداء علیه السلام به سر برد ( یعنى در تربت کربلا، جایى که خون ابا عبداللّه الحسین علیه السلام و یاران و فرزندانش ظلما ریخته شد) در نامه اعمال او ثواب احیاء هزار شب قدر نوشته مى شود.(2)

 

مباهات خدا بر زائر کربلا
از ذریح محاربى منقول است که گفت : به حضرت امام جعفر صادق (ع ) شکایت کردم آنچه به من مى رسد از قوم و فرزندان من هر گاه به ایشان نقل مى کنیم ثواب زیارت قبر حضرت امام حسین (ع ) را تکذیب من مى کنند و مى گویند:
تو دروغ مى بندى بر امام جعفر (ع ) حضرت فرمود: اى ذریح ! بگذار مردم را که به هر جا که خواهند بروند.
والله ، که حق تعالى مباهات مى کند به زایران حضرت امام حسین (ع ) و آنها که از راه هاى دور به زیارت آن حضرت مى روند، با ملائکه مقرّبین و حاملان عرش خود حتّى آنکه مى فرماید به ایشان که : آیا نمى بینید زیارت کنندگان قبر حسین بن على (ع ) را که آمده اند با نهایت شوق به سوى آن حضرت و به سوى فاطمه زهرا(س ).
به عزّت و جلال و عظمت خود سوگند مى خورم که : واجب گردانم براى ایشان کرامت خود را که ایشان را گرامى دارم و داخل گردانم ایشان را در بهشتى که مهیّاکرده ام براى دوستان خود پیغمبران و رسولان خود.
اى ملائکه من ! اینها زیارت کنندگان حسین اند که محبوب محمّد (ص ) است که او پیغمبر و حبیب من است
و هر که مرا دوست مى دارد حبیب مرا دوست مى دارد و هر که حبیب مرادوست مى دارد محبوب او را دوست مى دارد.
و هر که حبیب مرا یا محبوب او را دشمن مى دارد بر من لازم است که او را به بدترین عذاب هاى خود عذاب کنم و به آتش خود او را بسوزانم . و جهنّم را جایگاه او گردانم و او را عذاب کنم که هیچ یک از عالمیان را عذاب نکرده باشم .(3)

همراهی زائر امام توسط ملائکه

از حضرت امام جعفر صادق (ع ) منقول است که : چون شخصى از خانه خود بیرون آید به عزم زیارت حضرت امام حسین (ع ) به سوى کربلا مشایعت کنند او را از هفتصد ملک از بالاى سر او و زیر پاى او از جانب راست و چپ و پیش رو و پشت سر او تا او را به اهلش برسانند. پس چون زیارت کند آن حضرت را ندا کند او را منادى که : (گناهانت آمرزیده شد پس ‍ از سر گیر عمل را).
پس با او برمى گردند آن ملائکه تا داخل خانه خود شود. پس به او مى گویند که : (تو را به خدا سپردیم ).
پس پیوسته به زیارت او مى آیند تا روز مردن او وبعد از مرگ او، هر روز. و زیارت مى کنند حضرت امام حسین (ع ) را و ثوابش از آن مرد است .(4)

 

فضیلت زیارت کربلا
عبداللّه ابن حماد نقل مى کند: روزى امام صادق (ع ) به من فرمود:
اى حماد نزد شما فضیلتى هست که مثل آن به احدى داده نشده است . و گمان ندارم آن چنان که باید آن را بشناسید و بر او محافظت نمائید! و قیام به حقّ آن کنید. و از براى آن فضیلت اهلى هست که ایشان را براى آن کار نام برده اند، و به ایشان توفیق عطاء کرده اند، و این رحمتى است که خداوند تعالى به ایشان بخشیده است .
پرسیدم : آن فضیلت که نام بردید و وصف نمودید کدام است ؟
فرمود: زیارت جدّم حضرت امام حسین (ع ) است . زیرا که او غریب است و در زمین غریب مدفون شده است .
هر که به زیارت او مى رود، بر او برمى گرید. و هر که به زیارت او نمى رود، بر مصیبت او اندوهناک مى باشد و دلش مى سوزد. هر که او را به یاد مى آورد ترحّم مى کند.
و هر که نظر کند به سوى قبر پسرش در پائین پاى او، در بیابانى که خویشى و دوستى نزد او نیست و حق او را غصب کردند، و جمع شدند جمعى از کافران و مرتدّان از دین ، و یاورى یکدیگر کردند تا او را کشتند، در بیابانى دفن نکرده انداختند، و منع کردند از او آب فراتى که سگان مى خوردند، و ضایع کردند حق رسول خدا (ص ) را، و وصیّتى که در حقّ او و اهل بیتش ‍ کرده بود.
پس او مدفون گردید، جفا یافته در میان قبرهاى خویشان و شیعیان خود. هر که نزد او مى رود، وحشت مى یابد از تنهائى او، و دورى از جدّ بزرگوارش . و در منزلى افتاده است که نمى رود نزد او مگر کسى که خدا دلش را به ایمان امتحان کرده است ، و حقّ ما را به او شناسانده باشد.
پس گفتم : فداى تو شوم من مى رفتم به زیارت آن حضرت ، تا آنکه مبتلا شدم به خدمت خلیفه و حفظ اموال او و من نزد ایشان مشهور شده ام . لهذا در این ولا از براى تقیّه ترک کرده ام و من مى دانم که زیارت آن حضرت ثواب بسیارى دارد.
فرمود که : (مى دانى که کسى که به زیارت آن حضرت میرود چه فضیلت دارد و او را نزد ما چه نیکى ها است ؟!).
گفتم : نه .
فرمود که : (امّا فضیلت زیارت کننده او: پس مباهات مى کنند به او ملایکه آسمان ها و امّا آنچه نزد مابراى او هست پس ترحّم مى کنیم براى او هر صبح و شام ).
وبه تحقیق که خبر داد مرا پدرم که : روضه آن حضرت از روزى که مدفون شده است هرگزخالى نبوده است از کسى که صلوات فرستد بر او از ملائکه یا جنیّان یا آدمیان یا وحشیان صحرا. و هیچ چیز نیست مگر آرزوى حال زیارت کننده آن حضرت مى کند و خود را از براى برکت بر او مى مالد و به نظر کردن به سوى او امید خبر مى دارد براى آنکه برکت یافته است به نظر کردن به سوى قبر آن حضرت .
بعداز آن فرمودکه :
(شنیده ام که قومى از نواحى کوفه و غیر ایشان مى روند نزد قبر آن حضرت و زنان مى روند و ندبه و نوحه مى کنند در نیمه ماه شعبان پس بعضى قرآن مى خوانند و بعضى قصّه هاى جانسوز آن حضرت را ذکر مى کنند و بعضى مرثیه مى خوانند؟).
گفتم : بلى فداى تو شوم دیدم بعضى از اینهایى که مى فرمائى .
فرمودکه : (حمد و سپاس خداوندى را که در میان مردم جمعى را مقّرر فرموده است که مى آیند به سوى ما و ما را مدح مى کنند و مرثیه از براى مصیبت ما مى گویند و مى خوانند. و دشمن ما گردانیده است کسانى را که طعن کنند بر آنها از خویشان و غیر ایشان و استهزاءکنند بر ایشان و قبیح شمارند کردار ایشان را).(5)

 

پی نوشتها :

1-     سیّد الشهداء ص 227 .

2-     بحار الانوار ج 10 ص 86.

3-     کامل الزیارت ص 143 بحارالانوار ج 101 ص 75 -76.

4-     کامل الزیارات ص 145 ،بحارالانوار ج 101 ص 67 روایت 59.

5-     بحارالانوار ج 101 ص 74 - 73 المستدرک ج 2 ص 203 نورالعین ص 108

 

نظرات (4)

نظرات 18 + ارسال نظر
mori چهارشنبه 17 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 01:55 ب.ظ

Salam Weblog khobi dari Be Site man ham sari bezan
http://www.bestpatogh.com
va mano link kon ba onvan clip mobile

بهبهان چهارشنبه 17 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 01:56 ب.ظ

السلام علیک یا علی بن موسی الرضا اقا ممنون که من وطلبیدی دوستت دارم به امید ی میام اقا به دیدارت کمکم کن

faize چهارشنبه 17 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 01:56 ب.ظ

ba arze salam khedmate agha imame reza va khademine mohtarame razavi ba tashakor az shoma ke in sayte besyar ali ra dar khedmate ma gozashteid az shoma mikhaham ke baraye faraje agha imame zaman va shafaye hameye bimarane donya va hamchenin baraye man doa konid bar khandane pake mohamad 3 salavat befrestid batashakor

حسن علی خان چهارشنبه 17 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 01:57 ب.ظ

سلام علیکم یا امام رضا لطفا حاجت من را از صدقه بی بی فاطمه زهرا روا بدار. قرض های من را مخصوصا کارت های اعتباری را تمام کنیدوببندبد. مادر و خانواده من مخصوصا دخترم را از هر مشکلی مسون بدارید.ما را از هر بیماری و مشکلی به صدقه بیمار کربلا نجات بدهید. التماس دعا ممنون

sahami sahami چهارشنبه 17 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 01:57 ب.ظ

بسم رب الحسین(ع) السلام علیک یا علی بن موسی الرضا =============================== ولادت با سعادت آقا امام جواد(ع)رو به امام رضای عزیزم تبریک میگم. کاش یه روزی بشه یه همچین روزی جلو پنجره فولادت باشیم و جشن بگیریم. از همه التماس دعا داریم یا حق

فاطمه حسینی چهارشنبه 17 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 01:59 ب.ظ

آقا جون سلام خیلی دوستت دارم آقا جون عیدت مبارک میلاد با سعادت جواد الائمه را تبریک عرض میکنم آقا تورو بحق جوادت بحق جوادت بحق جوادت حاجت همه رو بده حاجت منو روسیاهم بده یا امامرضا همه به من میگن امام رضا دوستت نداره چون هرچی صداش میزننی جوابتو نمیدم امام رضا درست گناه کارم اما شما که امام رئوفی هستید تورو بحق مادرت حاجتمو از خدا بخواه یا امام رضا خیلی خیلی دوستت دارم یه نگاهی به این بنده ی رو سیاه خدا بکن

فاطمه حسینی چهارشنبه 17 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 01:59 ب.ظ

با سلام و خسته نباشید دستتون درد نکنه با این کار باعث شدید ما بتونیم با امام رضا از راه دوردرد دل کنیم خیلی التماس دعادارم در آخر بازم ازتون تشکر میکنم

آرش چهارشنبه 17 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 03:37 ب.ظ

سلام دوست خوبم.
قبلا هم به وبلاگت اومده بودم.
با تبادل لینک با سایت زاویه موافقی؟
www.zavyeh.com
اگه موافقی من رو به اسم بهترین سایت ایرونی لینک کن و بعد خبرم کن.آدرس بلاگتم حتما بذار.اگه سایتم به هر دلیلی بسته بود به بلاگم بیا:
www.arash-soft.blogsky.com

اگه قبلا لینکم کردی پس توی این صفحات لینک شدید:
1)صفحه اول وبلاگ دانلود با پیج رنک 2 در گوگل
http://easydownlder.blogsky.com
2)صفحه دوستان بلاگ اسکای به آدرس:
http://www.zavyeh.com/?do=cat&category=16
3) صفحه دیگری در سایت به آدرس:
http://www.zavyeh.com/index.php?do=static&page=freindlink
4)در دهها بلاگ دیگه که اگه اسم وبلاگت رو در گوگل سرچ کنی بعضی از اونها رو میبینی
و اگه لینکم کردی و لینکت نبود سریع با دادن آدرس بلاگم خبرم کن

موفق باشید
آرش مدیریت سایت زاویه

www.Zavyeh.com

uo چهارشنبه 17 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 04:48 ب.ظ

ضمن عرض تبریک به شما دوست عزیز که توانسته اید با زحمات فراوان وبلاگ بسیار زیبای خود را به ثبت برسانید...و تشکر فراوان بابت مطالب بسیار ارزنده و فواید ان برای هر بازدید کننده ای...شما را به گروه بزرگ اوکسین ادز جهت درج وبلاگ خود و زیباسازی محیط وبلاگ، به ازای ثبت وبلاگ و واریز پول توسط ما به شماره حساب بانکی شما دعوت مینماییم...
ثبت نام با شما....بازدید روزانه از وبلاگتان و واریز پول به حساب بانکی شما توسط ما...کافیست در سایت زیر ادرس وبلاگ و شماره حساب بانکی خود را درج نمایید..در هر کجا که هستید..بعد از 24 ساعت تاثیر انرا خواهید دید..به گروه بزرگ اوکسین ادز بپیوندید.
عضویت سریع:
http://www.oxinads.com/?a=22810
همچنین سایت های پر بازدید ایران ، عضویت فعالی دراین گروه دارند....به ازای هر کدام از وبلاگهایتان پول در میاورید......تعداد زیاد اعضای این گروه نشاندهنده رسمیت این گروه و هیچ گونه سوء استفاده است. فقط وبلاگ خود را ثبت نمایید و پول پارو کنید...بدون هیچ گونه چشم داشت و تضرر مالی....در هر کجا و در هر زمان و درهر وضعیت مالی که هستید..به گروه بزرگ اوکسین ادز بپیوندید.
عضویت سریع فقط در اینجا:
http://www.oxinads.com/?a=22810
http://www.oxinads.com/?a=22810

ما منتظر شماییم به ما بپیوندید
درضمن برای فعال شدن حسابتان باید کد بنر ها را در سایتتان قرار دهید
به اطلاع شما می رسانیم در جهت تشویق شما سروران گرامی سیستم اوکسین ادز جشنواره تابستانه از اول تیرماه به مدت یکماه برگزار می گردد که کارکرد کلیه اعضاء 50 درصد بیشتر محاسبه خواهد شد.
بعنوان مثال اگر شخصی در طول یک ماه 100 هزار تومان درامد کسب نماید 50 هزار تومان هم به پورسانت وی اضافه خواهد شد و مجموعا 150 هزار تومان دریافت می نماید.
این فرصت طلایی را از دست ندهید

09 چهارشنبه 17 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 06:23 ب.ظ

ضمن عرض تبریک به شما دوست عزیز که توانسته اید با زحمات فراوان وبلاگ بسیار زیبای خود را به ثبت برسانید...و تشکر فراوان بابت مطالب بسیار ارزنده و فواید ان برای هر بازدید کننده ای...شما را به گروه بزرگ اوکسین ادز جهت درج وبلاگ خود و زیباسازی محیط وبلاگ، به ازای ثبت وبلاگ و واریز پول توسط ما به شماره حساب بانکی شما دعوت مینماییم...
ثبت نام با شما....بازدید روزانه از وبلاگتان و واریز پول به حساب بانکی شما توسط ما...کافیست در سایت زیر ادرس وبلاگ و شماره حساب بانکی خود را درج نمایید..در هر کجا که هستید..بعد از 24 ساعت تاثیر انرا خواهید دید..به گروه بزرگ اوکسین ادز بپیوندید.
عضویت سریع:
http://www.oxinads.com/?a=22810
همچنین سایت های پر بازدید ایران ، عضویت فعالی دراین گروه دارند....به ازای هر کدام از وبلاگهایتان پول در میاورید......تعداد زیاد اعضای این گروه نشاندهنده رسمیت این گروه و هیچ گونه سوء استفاده است. فقط وبلاگ خود را ثبت نمایید و پول پارو کنید...بدون هیچ گونه چشم داشت و تضرر مالی....در هر کجا و در هر زمان و درهر وضعیت مالی که هستید..به گروه بزرگ اوکسین ادز بپیوندید.
عضویت سریع فقط در اینجا:
http://www.oxinads.com/?a=22810
http://www.oxinads.com/?a=22810

ما منتظر شماییم به ما بپیوندید
درضمن برای فعال شدن حسابتان باید کد بنر ها را در سایتتان قرار دهید
به اطلاع شما می رسانیم در جهت تشویق شما سروران گرامی سیستم اوکسین ادز جشنواره تابستانه از اول تیرماه به مدت یکماه برگزار می گردد که کارکرد کلیه اعضاء 50 درصد بیشتر محاسبه خواهد شد.
بعنوان مثال اگر شخصی در طول یک ماه 100 هزار تومان درامد کسب نماید 50 هزار تومان هم به پورسانت وی اضافه خواهد شد و مجموعا 150 هزار تومان دریافت می نماید.
این فرصت طلایی را از دست ندهید

ALI چهارشنبه 17 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 06:50 ب.ظ

نرم افزار جدید ارسال اس ام اس
www.mahcd.com

آرش چهارشنبه 17 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 10:17 ب.ظ

سلام
قبلا هم به بلاگت اومده بودم.اگه با هم تبادل لینک کردیم تو صفحه اول بلاگ دانلود با پیج رنک 2 در گوگل به ادرس زیر لینک شدی:
http://easydownlder.blogsky.com
ودر صفحه دوستان بلاگ اسکای سایت زاویه:
http://www.zavyeh.com/?do=cat&category=16
و در این صفحه:
http://www.zavyeh.com/index.php?do=static&page=freindlink
و دهها آدرس دیگه که اگه خواستی لیست رو بهت میدهم.
اگه هنوز لینکم نکردی من رو به اسم بهترین سایت ایرانی لینک کن و خبرم کن.و اگه لینکم کردی و لینکت نکردم سریع خبرم کن.امیدوارم بازدیدکنندههای بلاگت بیشتر و بیشتر بشه.

اگه سایت به هر دلیلی بسته بود اینم آدرs بلگم:
www.arash-soft.blogsky.com

دوست شما آرش
مدیریت سایت زاویه
www.zavyeh.com

محمد یکشنبه 28 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 05:40 ب.ظ http://he.ictrad.com

سلام.
هر جه شد ما همچنان هستیم :)

مسعود سه‌شنبه 20 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 01:39 ق.ظ http://nasimerezvan.mihanblog.com

سلام
وبلاگ خوبی دارید
من هم در مورد امام رضا وبلاگ می نویسم
با تبادل لینک موافقید؟

سلام.
نظر لطف شماست .
بله موافقم.

poya سه‌شنبه 20 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 03:55 ب.ظ


سلام؛
وبلاگ جالبی داری، به ذهنم رسید جشنواره رسانه های دیجیتال رو بهت معرفی کنم. این جشنواره موضوعات زیادی برای مسابقه در نظر گرفته که توصیه می کنم حداقل در 2 تا 3 موضوع شرکت کنی. وبلاگت ارزش اونو داره که وارد این رقابت بشه. مهلت ثبت نام جشنواره تا 30 مرداده. آدرس سایت ثبت نام هم اینه www.dmf.ir.
ارادت

سلام.
فرصت بشه چشم شرکت می کنم .
خیلی لطف کردین

لیدا یکشنبه 1 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 12:46 ب.ظ http://www.lidia2009.blogfa.com

سلام.از اشنایی با شما توی اختتامیه خوشحال شدم.امیدوارم سال بعد هم همدیگه رو ببینیم.وبلاگ واقعا زیبایی دارید.ادرس پایین وبلاگ شخصی منه.خوشحال می شم بهم سر بزنید.

سلام علیکم.
همچنین.
به امید دیدار حتما سر میزنم

رسول شنبه 7 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 01:55 ب.ظ http://anisonnofous.blogfa.com

سلام دوست عزیز
بهتون تبریک می گم . وبلاگ خوبی دارید . من هم در وبلاگ انیس النفوس در مورد امام رضا ( ع ) مطلب می نویسم که خوشحال می شوم به وبلاگم سر بزنید و نظر دهید .
با توجه به اینکه موضوعات وبلاگ های ما مرتبط با هم است من مایل به تبادل لوگو با شما هستم که در صورتی که موافق بودید کدلوگویتان را برای من ارسال نمایید تا در وبلاگم قرار دهم .
منتظر جوابتون هستم .
در پناه حق .

سجاد دوشنبه 4 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 07:53 ب.ظ

سلام. مقام دهم هم بد نیست. انشا الله سالهای بعد مقام بهتری کسب می کنی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد