علل وقوع قیام عاشورا چه بود ؟!

مسؤولیت دینی 

اسلام، مسؤولیت بزرگی را در مورد آنچه در کشور مسلمین اتفاق می افتد، حوادث و بحرانهایی که با دین آنان منافات دارد و با منافعشان سازگار نیست، برعهده هر مسلمان گذاشته است؛ زیرا هیچ پذیرفته نیست در اسلام که مسلمان، در برابر حوادث تکان دهنده ای که بر امّت یورش می آورد و منافع آن را نابود می سازد، موضعی غیر مسؤولانه و لا ابالیگرانه داشته باشد، در حالی که پیامبر صلی الله علیه و آله این مسؤولیت را اعلام کرده و فرموده است: «کلکم راع و کلّکم مسؤول عن رعیّته» «هرکدام از شما در مورد اجتماع و مردمش مسؤولیت دارد»، پس مسلمان در برابر خداوند مسؤول است که اجتماعش را مورد توجه خود قرار دهد و برای حفظ منافع کشور و دفاع از امتش، بیدار بماند.
ادامه مطلب ...

ایالات متحده آمریکا و حقوق بشر

مقدمه
باوجود اختلاف‌نظر بر سر مبانی و بعضی مصادیق حقوق بشر، در میان فرهنگ‌ها، ادیان و ملت‌ها درمورد بعضی از مصادیق نقض حقوق انسان‌ها مانند سلب حیات غیرقانونی، محاکم ناعادلانه، تجاوز به حریم خصوصی قانونی افراد و ... اجماع وجود دارد به‌‌گونه‌ای که دولت‌ها نیز جلوگیری این‌گونه موارد را بدون هیچ قید و شرطی درقالب کنوانسیون‌های حقوق بشری پذیرفته‌اند. آنچه در این گزارش به‌عنوان مصادیق نقض حقوق بشر توسط آمریکا اشاره می‌شود نیز برخلاف رویه این کشور که در گزارش‌های خود علیه سایر کشورها بر روی مصادیق اختلافی متمرکز می‌شود تنها شامل مواردی است که تمامی دولت‌ها و ازجمله خود این کشور انجام آن‌را به‌عنوان نقض حقوق بشر درقالب تعهدات بین‌المللی پذیرفته‌اند. همچنین ذکر این نکته لازم است رابطه آمریکا با حقوق بشر تنها در نقض مستقیم حقوق بشر خلاصه نمی‌شود. به‌همین دلیل با نگاهی جامع به مسئله، می‌توان رابطه این کشور با مقوله حقوق بشر را در بخش بررسی نمود:
1. نحوه پیدایش ایالات متحده آمریکا
2. وضعیت حقوق مردم آمریکا
3. آمریکا و نقض سیستماتیک (سازمان‌دهی شده) حقوق بشر
4. آمریکا و تفسیر یکجانبه از حقوق بشر
5. آمریکا و سوء‌استفاده از حقوق بشر
6. آمریکا و نقض حقوق شهروندی
7. آمریکا و نقض حقوق بشر دوستانه
8. آمریکا و حمایت از نقض حقوق ملت‌ها

ادامه مطلب ...

حکمتهای دهگانه لقمان در قرآن

 

مان سومین نصیحت خود به پسرش را این گونه بیان می کند: «یا بنی اقم الصلاة; ای پسر جان! نماز را برپا دار .» دو نصیحت قبل پیرامون خداشناسی و مبدء و معاد و حساب رسی بود، لقمان پس از بیان پایه های دین، یعنی مساله خداشناسی و معاد و توجه به حساب و کتاب قیامت، به ذکر مهم ترین برنامه عملی که نگهبان فکری و عملی مبدء و معاد و حساب رسی است یعنی مساله نماز پرداخته، آن هم نه انجام نماز، بلکه اقامه و برپا داشتن نماز می پردازد . چرا که نماز در وقت های مختلف شبانه روزی مهم ترین وسیله پیوند انسان با خالق است، و در پرتو خداشناسی، انسان را به یاد معاد و روز جزا «ملک یوم الدین » می اندازد و تلقین و تمرین همیشگی صراط مستقیم و توجه و حساب گری در این رابطه می باشد . پیرامون نماز، مسایل گوناگونی مطرح می شود و قابل بحث است، ولی نکته مهمی که لقمان به آن توجه نموده مساله اقامه نماز است، اقامه در اصل از واژه قیام گرفته شده، و بیان گر این مطلب است که نماز را نباید طوطی وار انجام داد و به صورت یک عبادت خشک و یک عادت فردی و عادی پنداشت، بلکه باید مفاهیم آن را در روح و روان و در متن زندگی فردی و اجتماعی استوار ساخت، و پرچم نماز را همواره به اهتزاز درآورد . بنابراین شایسته است نظر شما را به سه مطلب پیرامون نماز جلب کنیم:

ادامه مطلب ...