اعتبار اربعین امام حسین(علیهالسلام) از قدیم الایام میان شیعیان و در تقویم تاریخی وفاداران به امام حسین(علیهالسلام) شناخته شده بوده و است. کتاب مصباح المتهجد شیخ طوسی که حاصل گزینش دقیق و انتخاب معقول شیخ طوسی از روایات فراوان در باره تقویم مورد نظر شیعه در باره ایام سوگ و شادی و دعا و روزه و عبادت است، ذیل ماه «صفر» مینویسد: نخستین روز این ماه (از سال 121)، روز کشته شدن زید بن علی بن الحسین است.
روز سوم این ماه از سال 64روزی است که مسلم بن عقبه پرده کعبه را آتش زد و به دیوارهای آن سنگ پرتاب نمود در حالی که به نمایندگی از یزید با عبدالله بن زبیر در نبرد بود.
روز 20 صفر ـ یعنی اربعین ـ زمانی است که حرم امام حسین(علیهالسلام) یعنی کاروان اسرا، از شام به مدینه مراجعت کردند و روزی است که جابر بن عبدالله بن حرام انصاری، صحابی رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، از مدینه به کربلا رسید تا به زیارت قبر امام حسین(علیهالسلام) بشتابد و او نخستین کسی است از مردم که قبر آن حضرت را زیارت کرد.
در این روز زیارت امام حسین(علیهالسلام) مستحب است و این زیارت، همانا خواندن زیارت اربعین است که از امام عسکری(علیهالسلام) روایت شده است. شیخ طوسی سپس متن زیارت اربعین را با سند به نقل از حضرت صادق(علیهالسلام) آورده است: "السلام علی ولی الله و حبیبه، السلام علی خلیل الله و نجیبه، السلام علی صفی الله و ابن صفیه ...
ادامه مطلب ...واژه «اربعین» در متون دینى و مجموعههاى حدیثى از ارزش والایى برخوردار است . آثار حفظ چهل حدیث، اخلاص عمل در چهل روز و دعاى عهد در چهل صبح، کمال عقل در چهل سالگى، دعا براى چهل مؤمن، شهادت چهل مؤمن براى میت، برگزارى عبادت در چهل شب چهارشنبه براى دیدار حضرت ولى عصر علیه السلام، و بعثت غالب انبیاء در چهل سالگى، از جمله مواردى است که ارزش و جایگاه این اصطلاح اسلامى و عرفانى را مشخص مىسازد .
«اربعین» از اصطلاحات رایجى است که در متون اسلامى کاربرد زیادى دارد، مثلا در برخى از روایات به عنوان نماد کمال، حدى براى تصفیه باطن و ... قلمداد شده است . در این نوشتار به مناسبت روز اربعین شهادت امام حسین علیه السلام برخى از موارد کاربرد این واژه ارزشمند که در فرهنگ اسلامى به مناسبت هاى گوناگون از آن یاد شده و گاهى پیام هاى اخلاقى و دستورهاى الهى با آن همراه شده است، با اشاره به سى نکته تقدیم مىشود.
چرا در مورد اربعین حسینی اختلاف فاحشی وجود دارد؟ برخی میپذیرند، برخی در زمان آن اختلاف دارند و برخی دیگر اصل آن را انکار میکنند؛ در حالیکه برخی از احادیث بدان و ارزش آن اشاره دارد و حتی زیارتی به این عنوان نیز روایت شده است؟ این اختلافات چگونه قابل توجیه است؟
پاسخ:
اینکه برخی اصل اربعین را انکار کنند، چنین نیست و عمده اختلافی که وجود دارد، این است که اهل بیت علیهمالسلام، در اربعین سال 61 - یعنی بیستم ماه صفر - در کربلا بودند، و یا اربعین سال 62؟
اقوال متعددی است که به اختصار نقل میکنیم:
1 - اهل بیت علیهمالسلام در همان سال 61 و بعد از مراجعت از شام، روز بیستم صفر به کربلا وارد شدند. این قول تاریخ حبیب السیر، آثار الباقیه ابوریحان بیرونی، الملهوف سید بن طاووس و مثیر الاحزان ابننما و نیز بعضی دیگر است.
2 - اهل بیت علیهمالسلام قبل از رفتن به شام، روز بیستم صفر از کربلا عبور کردهاند؛ که قول ناسخ التواریخ است و احتمال بعیدی به نظر میرسد.
3 - اهل بیت علیهمالسلام در سال 62، یعنی یکسال بعد، در روز بیستم صفر به کربلا آمدهاند.
ادامه مطلب ...گرامى داشت اربعین سالار شهیدان حضرت حسین بن على (ع) در میان شیعیان آن حضرت از اهمیت و ارزش ویژهاى برخوردار است. از دیدگاه بسیارى از صاحب نظران و مورخان شیعه و اهل سنت، مبناى تاریخى چنین بزرگداشتى، ورود اهل بیت به کربلا در اولین اربعین حسینى (سال 61 هجرى) و دفن سرهاى مطهر شهیدان به ویژه سر مقدس امام حسین(ع) در کنار پیکرهاى مطهر آنهاست.
جمعى اندک از مورخان و صاحب نظران نیز بر این عقیدهاند که نظریه یاد شده از اعتبار تاریخى لازم برخوردار نیست، بلکه مبناى بزرگداشت این روز ورود جابر و عطیه به کربلاست.
مقاله حاضر در یک بررسى و تحلیل تاریخى، در مقام اثبات نظریه نخست است.
مراسم اربعین مشتمل بر چهار برنامه است که هر یک از نظر تایید و مقبولیت تاریخى و مذهبى در مراحل مختلفى قرار دارند. این مراسم عبارتند از:
1- زیارت مخصوصه: در استحباب و سنت زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین ( بیستم صفر) - از دور یا نزدیک - اختلاف نظر وجود ندارد، چنان که در زیارت ایام متبرکه نیمه شعبان و شب هاى قدر اختلافى مشاهده نمىشود.
ادامه مطلب ...سخنرانی شهید حجت الاسلام محمد جواد باهنر در سال 1359 در مورد رابطه انقلاب اسلامی با نهضت امام حسین(ع) میباشد. قسمتهایی از جزوه و نیز لینک دریافت جزوات صفحهآرایی شده را در این مطلب میتوانید ببینید.
جزوه «حسین(ع) درس انقلاب میدهد» سخنرانی شهید حجت الاسلام محمد جواد باهنر در سال ۱۳۵۹ در مورد رابطه انقلاب اسلامی با نهضت امام حسین(ع) میباشد. جهت دریافت جزوه در قالب صفحهآرایی شده میتوانید از لینکهای غیر مستقیم زیر استفاده کنید.
ادامه مطلب ...مقدمه:
بیداری اسلامی پدیده امروزی نیست، بلکه موضوعی است مربوط به دهه
های اخیر؛ البته تحولات جهان عرب در این روزها جهان را شگفت زده نموده
است. خاورمیانه و شمال
آفریقا در ماههای اخیر شاهد تحولاتی بوده که نتیجه آن دگرگونی در ساختار
سیاسی و اجتماعی برخی از کشورهای اسلامی گردیده است. قیامهایی که جرقه آن
در تونس در اوایل فوریه۲۰۱۱ زده شد و با فرار بن علی دیکتاتور حاکم بر این
کشور ابعاد گستردهتری به خود گرفت. سقوط حسنی مبارک رئیس جمهور مصر پس از
سه دهه حاکمیت نقطه عطفی در این تحولات بود که دامنه قیامهای مردمی را به
کشورهای عربی حوزه خلیج فارس وشمال آفریقا گسترش داد. هر چند که برخی از
این قیامها همچنان به نتیجه نرسیده و غرب و نظام سلطه نیز با تحرکات
گسترده به دنبال مصادره قیامها و حتی تزریق آن به برخی کشورهای هدف برای
نابود سازی دولتهای مورد نظر می باشد، اما مجموع تحولات نشانگر حرکت عظیم
مردمی است که پس از انقلاب اسلامی ایران در منطقه مشابهی نداشته است.
نوع
تحولات منطقه موجب شده تا نگاههای متفاوتی نسبت به آنها صورت گیرد و
بگونهای که برخی از واژه خیزش مردمی، بیداری مردمی و برخی از بیداری و
خیز ش اسلامی برای نام گذاری قیامها استفاده میکنند.
نکته بسیار مهم
در این حوزه تاکید بسیاری از اندیشمندان ، تحلیلگران سیاسی و اجتماعی مبنی
بر نقش و الگو پذیری ملتهای منطقه از انقلاب اسلامی ایران است. الگویی که
حتی محافل رسانهای و سیاسی غرب نیز نتوانسته بر آن سرپوش گذارند.
بیداری اسلامی
بیداری
اسلامی پدیدهیی اجتماعی است که به معنای رهایی از استبداد،استعمار وتلاش
در راه دستیابی به کرامت انسانی ، استقلال سیاسی، اقتصادی ، فکری و ایفای
نقش اسلامی خود به عنوان «بهترین امت برای مردم» آنگونه که قرآن به
مسلمانان آموخته است و سرانجام هویت اسلامی را درتمامی عرصه های زندگی
پدیدار ساختن.
۱ ) ایدئولوژی و عقیده مشترک:
انقلاب اسلامی گر چه یک انقلاب شیعی بود اما در اصول دین، توحید، نبوت، معاد، قبله و قرآن با دیگر هستهها و جنبشهای اسلامی وحدت ماهوی داشت و رفتار و عملکرد چند دهه انقلاب نیز جدیت و توانمندی ایران در دفاع از حدود و ثغور اندیشه اسلامی را به نمایش گذاشت و مواضع روشن، مستقل و مبتنی بر احیای دین ایران اسلامی اعتماد و تعمیق اعتقاد آنها به صداقت دینی انقلاب اسلامی را تقویت کرد.
۲ ) دشمن مشترک:
انقلاب اسلامی به عنوان سکاندار جبهه اسلام و مسلمانان و جنبشهای اسلامی در مواجهه با جبهه غرب به محوریت آمریکا دارای دشمن مشترکی هستند که در صدد تسلط بر حدود جغرافیایی و به حاشیه راندن ایدئولوژی دین اسلام است.
ادامه مطلب ...